We zijn net terug van onze 17-daagse rondreis door Zuid-Noorwegen. Vanaf Stavanger reisden we het binnenland in naar Voss, waarna we de kustregio Bremanger bezochten. Via de fjordenregio bezochten we Stranda en via het bergachtige binnenland reden we via Vaset terug naar Oslo. Een prachtige rondreis waarbij we veel hebben kunnen zien en veel moois hebben meegemaakt. Via deze 9 reismomenten nemen we jullie graag eventjes mee terug op onze reis. De 9 reismomenten staan niet in chronologische volgorde. Het was al lastig om de 9 mooiste reismomenten te kiezen, laat staan om deze nog op volgorde te zetten.

De befaamde Preikestolen wandeling
Voor Monique en Amber was het de eerste keer dat ze de Preikestolen gingen lopen. Voor Steef werd dit zijn vierde wandeling naar de top, dus hij wist ook meer wat hij kon verwachten. Het eerste gedeelte was super steil en best wel heftig voor iemand die niet veel wandelervaring heeft, of vooral gewend is aan het vlakke Nederland. Daarna was er regelmatig afwisseling; van vlakke paden met vlonders tot aan steile hellingen met een soort van stenen trappen. Klimmen was nodig! Eenmaal boven bij de Preikestolen aangekomen begon het zonnetje te schijnen. Een perfect weertje om te genieten van het uitzicht, de welbekende foto op de Preikestolen te maken en vervolgens weer dezelfde weg terug te gaan.

De spectaculaire autoroute naar Lysebotn
Omdat het een druilerige dag was, besloten we om de fjordcruise over de Lysefjord over te slaan en de route van Oanes naar Lysebotn heen- en terug te rijden. Op de heenweg zijn we afgeslagen naar Gloppedalsura, een heel bijzonder onderdeel van het Magma Geopark. Enorme rotsblokken liggen hier als een soort lawine verspreid tot dicht naast de weg. Met de aanwezige mist oogde het een beetje spookachtig. Toen we dichterbij Lysebotn kwamen begon het landschap te veranderen. De slingerende en soms smalle wegen brengen je naar een hoger gelegen gebied met een vlakker en rotsachtig landschap. De Lysevegen is een absolute aanrader om te rijden en het is indrukwekkend om te stoppen op verschillende uitzichtpunten langs de route.

De avontuurlijk combinatie van Flåmsbana, zipline en mountainbike
Aangekomen in Flåm, zijn we via de Flåmsbana (een treintraject) met een treintje naar boven gegaan. We reisden in het laagseizoen en daarom was er genoeg plek in de trein en kon je overal zitten om de mooiste plekjes te bekijken. Voor de zipline moesten wij één halte eerder uitstappen: bij Vatnahalsen. Vanaf deze halte liepen we er in 5 minuten naartoe. Er was hier een ruim plateau met prachtig uitzicht over meerdere haarspeldbochten, een rivier en bossen. Nadat wij even wat hadden geluncht terwijl we genoten van het uitzicht, bereidden wij ons ook voor op de zipline. Niet zo maar een zipline, maar de grootste van Noord-Europa met een lengte van 1.381 meter. We werden door een medewerker in een pakje gehesen, kregen een fietshelm op en daar gingen we dan! Het ging zo snel en het uitzicht vanuit de lucht was zo gaaf! Voor je het wist, was je alweer beneden. Toen iedereen weer veilig beneden was, konden wij kiezen uit honderden mountainbikes onder bij de zipline. Nadat we een passende mountainbike hadden gevonden, gingen we het gebied verder verkennen per fiets. Ook dit ging super snel! Trappen was nauwelijks nodig, remmen wel. De weg ging steil naar beneden, langs watervallen, typische Noorse huisjes en prachtige natuur. Een leuke ervaring voor diegene die iets meer actie en avontuur willen dan de regio alleen verkennen vanuit de trein! Het hele verhaal lezen? Monique schrijft over het hele avontuur van Flåmsbana in combinatie met zipline mountainbike in haar blog.

De steden Ålesund en Stavanger
Twee verschillende steden, maar ieder weer met eigen bijzonderheden. Ålesund is een prachtig jugendstil stadje waar je jezelf prima een tijdje kan vermaken. Via het parkje is het mogelijk om de 418 traptreden naar boven te lopen om uiteindelijk een prachtig uitzicht te hebben over de stad op de berg Askla. Na het lopen van de Preikestolen, besloten we om het karakteristieke Stavanger nog in te gaan. Stavanger heeft weer een heel andere uitstraling dan Ålesund met allerlei witte, houten huisjes. Een schattig stadje waar je goed kan zitten voor een hapje en een drankje. Vooral in het straatje dat Fargegaten heet, hier staan namelijk felgekleurde huisjes en er heerst hier een gezellige sfeer.

De schitterende Bremanger regio
Ons derde verblijf tijdens de reis was gelegen in de regio van Bremanger, gelegen aan de westkust van Noorwegen. De ruige kust van Noorwegen heeft, hoe gek het misschien ook klinkt, toch een soort van kalmerend effect. Bremanger was een regio waar we niet veel van wisten en daardoor waren we erg benieuwd. Het ruwe landschap varieert hier van uitgestrekte vlaktes en witte stranden tot aan rotsachtige eilandjes en spitse bergtoppen. Weer totaal anders dan het binnenland. We bezochten Grotlesanden, een prachtig zandstrand. Helaas wel op een ietwat regenachtige dag. Het huisje waar we in verbleven (Smørhamn Handelsstad) hebben we alle 3 trouwens ‘verkozen’ tot de fijnste accommodatie van de reis. Het was zo karakteristiek, rustig en knus. Daarnaast liepen er ook overal schaapjes rond en is het een leuke toevoeging dat je er heerlijk kunt rondwandelen. Amber schreef een uitgebreid blog over dit historische vissershuisje in Bremanger

Het magische noorderlicht spotten
We hadden er niet op gerekend, dus stel je voor hoe groot de verrassing was toen we het noorderlicht zagen! Toen we ’s avonds voor het slapen nog een laatste blik naar buiten wierpen en een groene waas in de buitenlucht zagen, zijn we natuurlijk vol adrenaline en in pyjama naar buiten gerend. Het was absoluut een magisch mooi gezicht. Eerst wat lichtjes, later vol kleur en dansend in de onbewolkte, donkere lucht. Om het noorderlicht te zien hoef je dus niet helemaal naar Lapland of tot ver in het noorden, wij zaten op dat moment namelijk in Stranda. Voor het zien van het noorderlicht is een heldere hemel belangrijk, en natuurlijk een beetje geluk! Nieuwsgierig naar het hele verhaal? Amber vertelt hoe zij voor de eerste keer dit noorderlicht beleeft.

De verrassende wandeling Lievarden
Het uitzichtpunt van deze wandeling behoort zeker tot één van de mooiste reismomenten. De wandeling naar de top vereist zeker wat conditie, iets wat we alle drie niet heel erg goed hebben bijgehouden de afgelopen tijd. Daarom vonden we de wandeling best uitdagend tot pittig. Het is geen lange wandeling, het duurt ongeveer maar een uurtje naar de top. Echter moet je wel veel stijgen en klimmen. Eerst wandel je door een sprookjesachtig bos met allerlei kleuren, daarna verdwijnt de bebossing langzaam waardoor je in een redelijk kaal en ruw landschap loopt. Het uitzicht is fantastisch, op de top heb je namelijk een 360 graden uitzichtpunt over de Geirangerfjord en het uitgestrekte gebied van Stranda. Dat was die pittige klim zeker waard.

Het prachtig blauwe Lovatnet
Ken je van die plaatjes met onwerkelijk blauwe meren? Zo is het Lovatnet er een van. Steef had er al veel over gezien en over gehoord en daarom leek het hem leuk om dit eens met eigen ogen te bekijken. Op onze ‘reisdag’ van Bremanger naar Stranda zouden we redelijk dichtbij dit meer komen. Een reden om een kijkje te nemen dus. We hebben maar een klein stukje van het meer kunnen zien (vanwege onze planning), maar het was een supergaaf moment. Zo blauw! Blauw met een groene gloed, een turquoise achtige kleur. Het Lovatnet is een fantastische plek om kleurrijke foto’s te maken en je ogen hier dus uit te kijken.

De bijzonder mooie herfstkleuren
Niet zozeer een locatie of activiteit, maar absoluut één van de hoogtepunten van de reis: de prachtige kleuren van de herfst in Noorwegen! Niet alleen de bomen, maar ook de struiken en zelfs het mos en bodemplanten veranderen van groen naar rood, geel of oranje. De herfst lijkt hier veel intenser te zijn dan wij in Nederland kennen. Ook brengt dit seizoen een stabiel klimaat met zich mee: het is doorgaans wel wat frisser dan in de zomer, maar de kans op wisselvallig weer is wat kleiner. Ook vanwege het uitgestrekte landschap mengen alle kleuren hier zich met elkaar en dat geeft een prachtig beeld!

Ben je enthousiast geraakt van deze favoriete reismomenten en zou je deze plekken ook op reis willen ontdekken? Bekijk dan onze rondreis Idunn. Deze rondreis is grotendeels de reis die wij gemaakt hebben. In plaats van Bergen hebben wij Voss en Stavanger (Oanes) aan onze reis toegevoegd. En omdat dit een voorbeeld reis is, kunnen we altijd jouw reis op maat maken!