IJsbeer safari, Noord-Spitsbergen

Spot jij de koning van het Noorden?

Motorschip Ortelius Spitsbergen Hinlopenstraat Seven Islands
  • Motorschip
  • Ortelius
  • Spitsbergen
  • Hinlopenstraat
  • Seven Islands
Bekijk foto's

De reisbeschrijving

Tijdens deze spectaculaire 8-daagse ijsbeer safari Noord-Spitsbergen reis vaart u per motorschip Ortelius en heeft u een zeer grote kans op het zien van ijsberen, zeehonden, walrussen, poolvossen, rendieren en een grote verscheidenheid aan vogels. Bij de gletsjers bevinden zich vogelrijke kliffen, waar onder meer papegaaiduikers, drieteenmeeuwen en dikbekzeekoeten broeden. Tijdens deze ijsbeer reis ziet u misschien wel een poolvos of een ijsbeer die onder de vogelrotsen loopt in de hoop dat er een ei of jong uit het nest naar beneden valt. Als u geïnteresseerd bent in de geschiedenis van de exploratie van het Arctische gebied, dan is het leuk om de ankermast te bezoeken die in 1926 door Amundsen (met luchtschip de Norge) en in 1928 door Nobile (met luchtschip Italia) werd gebruikt voordat zij naar de Noordpool vlogen.

Route & activiteiten

De route van de reis tijdens de ijsbeer safari Noord-Spitsbergen wordt hieronder beschreven. De getoonde route is een indicatie. Het programma kan afwijken, afhankelijk van de lokale ijs en weersomstandigheden, de beschikbaarheid van de landingsplaatsen en kansen om wilde dieren te zien. De uiteindelijke route wordt bepaald door de expeditieleider aan boord. Flexibiliteit is van essentieel belang voor deelnemers van expeditie reizen.


Dag tot dag beschrijving

  • Expeditiereis met het Motorschip Ortelius

    • Nachten

      7

    • Maaltijden

      Volpension

    • Bijzonderheden

      Hutten op indeling mogelijk

    Motorschip Ortelius

    Het Motorschip Ortelius begon haar bestaan in 1989 als een onderzoeksschip voor de Russische academy of science. In 2011 is het schip opgenomen in de Oceanwide v ...

    Het Motorschip Ortelius begon haar bestaan in 1989 als een onderzoeksschip voor de Russische academy of science. In 2011 is het schip opgenomen in de Oceanwide vloot. In 2014 is deck 5 volledig gerenoveerd. Het schip is volledig gerenoveerd tot een schip dat comfortabel plaats kan bieden aan 116 passagiers en is voorzien van een certificaat waaruit blijkt dat het aan de laatste veiligheidseisen voldoet. Het schip is comfortabel en mooi ingericht maar is geenszins een luxe passagiersschip. De reizen naar de Arctische en Antarctische gebieden zijn en blijven in eerste instantie toch onderzoek- en ontdekkingsreizen waarbij er zoveel mogelijk tijd aan land wordt doorgebracht. Dit schip heeft alle capaciteiten om aan die eisen te voldoen. "Ortelius" biedt in 53 hutten met (gedeeld) douche en toilet plaats aan 108 passagiers. De internationale professionele 34-koppige bemanning bestaat onder andere uit 15 cateraars en stewardessen, 5 gidsen, een expeditieleider en een arts.

    Technische gegevens
    Lengte: 90.95 meter
    Diepte 5,4: meter
    Capaciteit: 108 passagiers
    Gewicht: 4090 ton
    Breedte: 17,20 meter
    Motoren: 6 ZL 40/48 SULZER
    IJs klasse: UL1 (staat gelijk aan 1A)
    Bouwjaar: 1989
    Snelheid: 10,5 knopen gemiddeld
    Hutten: 53
    Zodiacs: 11

    De hutten aan boord
    4-persoons hut (douche en toilet)
    Aantal: 4
    3-persoons hut (douche en toilet)
    Aantal: 2
    2-persoons hut (douche en toilet)
    Aantal: 39
    Deluxe hut (douche en toilet)
    Aantal: 2
    Superior hut (douche en toilet)
    Aantal: 6

    Vertoon meer

    Vlucht Amsterdam - Oslo - Longyearbyen

    Norge Reiser zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij kunnen de aansluitende vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen, wij werken m ...

    Norge Reiser zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij kunnen de aansluitende vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen, wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen.

    Vliegtarief
    Het vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.

    Bagage
    De airlines hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.

    Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigen
    Het is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen.

    Vertoon meer
  • Op de eerste dag komt u aan in Longyearbyen. Maak een wandeling door deze voormalige mijnstad, waarvan de parochiekerk en het Polar Museum zeker een bezoek waard zijn. In de vroege avond varen we de Isfjord in. Tijdens deze tocht door de 75km lange fjord kunnen we misschien al de eerste walvissen spotten.

    Longyearbyen

    De ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint ...

    De ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 km lang en uiteraard niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 m hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.

    Museum
    Een bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities.

    Vertoon meer
  • Tijdens de nacht varen we noordwaarts, onderweg naar de Raudfjord. Dit ligt in het noordwesten van Spitsbergen. Spectaculaire gletsjers maken een groot deel uit van deze fjord, het is tevens een geliefde plek voor ringelrobben en baardrobben. Ook biedt deze plek een grote kans op het spotten van de eerste ijsberen. In de loop van de avond varen we verder.

    Raudfjord

    ‘Raud' betekent rood, afgeleid van het rode gesteente uit het Devoon aan de oostzijde van de Raudfjord. Vanuit basiskampen op de oevers vertrekken som ...
    ‘Raud' betekent rood, afgeleid van het rode gesteente uit het Devoon aan de oostzijde van de Raudfjord. Vanuit basiskampen op de oevers vertrekken soms georganiseerde trektochten. Op het einde van de fjord monden enkele mooie gletsjers (Raudfjordenbreen en Chauveaubreen) uit. De fjord ligt in het noorden van Spitsbergen.
    Vertoon meer
  • Afhankelijk van het weer varen we de Liefdefjord in en varen we in de buurt van de 5km lange indrukwekkende Monaco Gletsjer. De wateren rond de gletsjer zijn een favoriete plek voor duizenden drieteenmeeuwen, maar ook beluga's. Daarnaast zijn ook ijsberen vaak gezien op de gletsjer.

    Liefdefjord

    De omgeving van de Liefdefjorden is betoverend. Hieraan draagt de indrukwekkende gletsjer Monacobreen veel bij. De fjord kreeg de naam van Prins Albert ...
    De omgeving van de Liefdefjorden is betoverend. Hieraan draagt de indrukwekkende gletsjer Monacobreen veel bij. De fjord kreeg de naam van Prins Albert I van Monaco (1848-1922), die omstreeks 1900 verschillende expedities leidde naar Spitsbergen. De prins kreeg in de buurt van de Liefdefjorden zelfs een stevige berg op zijn naam zonder de top zelf beklommen te hebben: Fyrst Alberts Topp (884 m).
    Vertoon meer
  • Vandaag varen we naar de Hinlopen Straat, de thuisbasis van ringelrobben en baardrobben, ijssberen en ivoormeeuwen. Bij de ingang van dit fjord is er de mogelijkheid om de zeer zeldzame blauwe vinvis te zien. We navigeren in onze zodiacs tussen de ijsschotsen van Lomfjordshalvøya en verkennen de vogelkliffen van Alkefjellet met duizenden dikbekzeekoeten.

    Hinlopenstraat / stretet

    De Hinlopenstraat is de lange zeestraat tussen Spitsbergen en Nordaustlandet. Deze zeestraat is circa 160 km lang en op zijn smalst ongeveer 10 km b ...

    De Hinlopenstraat is de lange zeestraat tussen Spitsbergen en Nordaustlandet. Deze zeestraat is circa 160 km lang en op zijn smalst ongeveer 10 km breed. Vermoedelijk is de naam ontleend aan een directeur van de Noordsche Compagnie, Thijmen Jacobsz Hinlopen. De Nederlanders noemden Hinlopenstretet ook wel Way Gat. Dat is niet vreemd, want het er kan er flink waaien. In juni en juli kan het drijf- en pakijs in deze zee-engte een obstakel zijn voor schepen. In augustus lukt de doorvaart vaak beter, maar geen enkele schipper geeft hiervoor een garantie af.

    Vertoon meer
  • We bereiken het noordelijkste punt van de reis: Phippsøya, onderdeel van de Seven Islands ten noorden van Nordaustlandet. Hier staat u op 81 graden noord, op slechts 1000km van de geografische noordpool. In deze regio leven veel ijsberen, samen met ivoormeeuwen en walrussen. Het schip zal enkele uren in het pakijs verblijven voordat het weer verder gaat varen.

    Seven Islands

    Seven Islands, ook wel Zeven Eilanden (Sjuøyane) in het Nederlands, is het noordelijkste deel van de archipel van Svalbard. Het ligt zo'n 20 km ten noo ...
    Seven Islands, ook wel Zeven Eilanden (Sjuøyane) in het Nederlands, is het noordelijkste deel van de archipel van Svalbard. Het ligt zo'n 20 km ten noorden van Nordaustlandet. Zoals de naam al zegt, is dit een groep van zeven eilanden. De drie grootste eilanden zijn Phippsøya, Martensøya, Parryøya. De vier andere eilanden zijn: Nelsonøya, Waldenøya, Tavleøya, Vesle Tavleøya met Rossøy.
    Vertoon meer
  • We vervolgen onze route langs de westkust. De route voert ons door en langs het pakijs en we blijven speuren naar de ijsbeer en de ongrijpbare Groenlandse walvis. Ongeveer 40 nautische mijlen ten westen van Spitsbergen varen we langs de rand van de continentaal plat, waar de gewone vinvis zich in de zomer voedert. Aan de monding van de Kongsfjord zijn er goede kansen om walvissen te zien.

    Kongsfjorden

    De Kongsfjorden is een toeristische trekpleister. De 22 km lange fjord is over het algemeen gemakkelijk toegankelijk. De Nederlanders noemden de fjord ...

    De Kongsfjorden is een toeristische trekpleister. De 22 km lange fjord is over het algemeen gemakkelijk toegankelijk. De Nederlanders noemden de fjord aanvankelijk in de 17e eeuw Engelse Baay vanwege de Britse bedrijvigheid hier. Landschappelijk is het één van de mooiste plekken van de archipel. De gletsjer Kongsbreen grenst op magnifieke wijze aan zee. 

    Vertoon meer
  • Het eiland Prins Karls Forland is een verzamelplaats voor walrussen. Ze liggen graag uit te rusten op een vlak stuk zand op het langgerekte, ruige eiland. Als alternatief is het mogelijk om de monding van Isfjorden in te varen en te genieten van het uitzicht op Alkhornet. Zeevogels nestelen op de kliffen en poolvossen zoeken op de grond naar gevallen eieren en kuikens, terwijl rendieren grazen op de relatief weelderige vegetatie.

    Prins Karls Forland

    Het langgerekte eiland Prins Karls Forland wordt door de zeestraat Forlandsundet gescheiden van het hoofdeiland Spitsbergen. Door lastig te bevaren water ...

    Het langgerekte eiland Prins Karls Forland wordt door de zeestraat Forlandsundet gescheiden van het hoofdeiland Spitsbergen. Door lastig te bevaren water was deze zeestraat de schrik voor veel walvisvaarders. Alleen kleinere schepen kunnen de zeepassage nemen. Van het zuidpunt (Salpynten) tot het noordpunt (Fuglehuken) van het eiland is de afstand 86 km en de breedte is maximaal 11 km. Zijn steile kusten, hoge bergen tot maximaal 1081 m (hoogste berg: Monacofjellet) en de gletsjers aan de oostzijde maken Prins Karls Forland tot een betoverend mooi eiland. Verder is er de vlakte Forlandsletta, die de bergen Persiskammen en Methuenfjellet in het zuiden met elkaar verbindt.

    Vertoon meer
  • Vandaag is het de laatste dag en ontschepen we in het administratieve centrum van Spitsbergen: Longyearbyen. Vanaf hier kunt u naar het vliegveld om op eigen gelegenheid uw vlucht naar Amsterdam te pakken.

    Longyearbyen

    De ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint ...

    De ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 km lang en uiteraard niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 m hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.

    Museum
    Een bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities.

    Vertoon meer

    Vlucht Longyearbyen - Oslo - Amsterdam

    Norge Reiser zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij kunnen de aansluitende vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen, wij werk ...

    Norge Reiser zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij kunnen de aansluitende vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen, wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen.

    Vliegtarief
    Het vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.

    Bagage
    De airlines hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.

    Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigen
    Het is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen.

    Vertoon meer

Prijzen

Periode 3 - 10 juni 2021 10 - 17 juni 2021
4-persoons hut met patrijspoort € 3.450 € 3.450
3-persoons hut met patrijspoort Wachtlijst Wachtlijst
2-persoons hut met patrijspoort € 4.800 € 4.800
2-persoons hut met raam € 5.200 € 5.200
2-persoons hut deluxe € 5.500 € 5.500
2-persoons hut superior € 6.250 € 6.250
Voorwaarden Ocean Wide
Oceanwide Expeditions heeft het recht om de afgesproken prijs te verhogen als zij te maken krijgen met onvoorziene prijsstijgingen (van bijvoorbeeld wisselkoersen, aanbieders van accommodaties, luchtvaartmaatschappijen, belastingen, havengelden en brandstofprijzen) die invloed hebben op de kosten van de reis. Als een prijsverhoging door Oceanwide Expeditions noodzakelijk wordt geacht, zijn zij verplicht om de betrokken klanten hierover schriftelijk te informeren, uiterlijk 60 dagen voor voor de vertrekdatum van de reis. Prijsverhogingen binnen 60 dagen voor de afvaartdatum zijn niet toegestaan. Als de prijsstijging hoger is dan 5% van uw totale reissom, heeft u het recht om uw reis kosteloos te annuleren.

Inclusief & Exclusief

Inclusief:
✓ Scheepsreis volgens programma incl. volpension, snacks, koffie en thee
✓ Alle excursies aan wal en activiteiten per zodiac
✓ Programma van lezingen door bekende natuurkenners en begeleiding door ervaren expeditieleden
✓ Gratis gebruik van rubber laarzen en sneeuwschoenen
✓ Transfer tussen de luchthaven, hotels en schip
✓ Alle overige diensten, belastingen en havengelden gedurende het hele programma
✓ AECO vergoedingen en overheidsbelastingen
✓ Uitgebreide reisbeschrijving van Norge Reiser

Exclusief:
- Alle vliegtickets, of chartervluchten (tenzij anders aangegeven)
- Bagage-, annulerings- en persoonlijke verzekering (die verplicht is)
- Extra arrangementen voor en na de reis
- Aankomst- en vertrekbelastingen
- Paspoort- en visumkosten
- Alle verdere uitgaven van persoonlijke aard, zoals extra bagagekosten, gebruik van wasfaciliteiten of telecommunicatie en uitgaven in de bar
- De gebruikelijke fooi aan het eind van de reis voor stewards en ander personeel aan boord (richtlijnen zullen worden verstrekt)