IJsberen spotten Noord-Spitsbergen

Met een zeer grote kans op het zien van ijsberen

Motorschip Plancius Spitsbergen Raudfjord Liefdefjord
  • Motorschip
  • Plancius
  • Spitsbergen
  • Raudfjord
  • Liefdefjord
Bekijk foto's

De reisbeschrijving

Deze spectaculaire 8-daagse reis brengt u per motorschip Plancius naar Noord-Spitsbergen om ijsberen te spotten. Onderweg bestaat een zeer grote kans op het zien van ijsberen, zeehonden, walrussen, poolvossen, rendieren en een grote verscheidenheid aan vogels. Bij de gletsjers bevinden zich vogelrijke kliffen, waar papegaaiduikers, drieteenmeeuwen en dikbekzeekoeten broeden. Tijdens het ijsbeer spotten ziet u misschien wel een poolvos of een ijsbeer die onder de vogelrotsen loopt, in de hoop dat er een ei of jong uit het nest naar beneden valt. Als u geïnteresseerd bent in de geschiedenis van de exploratie van het Arctische gebied, dan is het leuk om de ankermast te bezoeken die door Amundsen in 1926 en Nobile in 1928 werd gebruikt voordat zij naar de Noordpool vlogen.

Vaar tijdens deze reis langs het pakijs van Noord-Spitsbergen en krijg de beste kansen om de Koning van het Noordpoolgebied te spotten. We varen om de Raudfjord aan de noordkust van West Spitsbergen, een prachtige fjord met spectaculaire gletsjers, die wordt bewoond door ringelrobben en baardrobben. De kliffen en de kustlijn van het fjord worden bewoond door meerdere zeevogelkolonies en er is een verrassend rijke vegetatie, die bloeit op beschutte plekken. IJsberen worden hier vaak gezien.

Route & activiteiten

De route van deze reis wordt hieronder beschreven. De getoonde route is een indicatie. Het programma kan afwijken, afhankelijk van de lokale ijs en weersomstandigheden, de beschikbaarheid van de landingsplaatsen en kansen om wilde dieren te zien. De uiteindelijke route wordt bepaald door de expeditieleider aan boord. Flexibiliteit is van essentieel belang voor deelnemers van expeditie reizen.


Dag tot dag beschrijving

  • Expeditiereis met het Motorschip Plancius

    • Nachten

      7

    • Maaltijden

      Volpension

    • Bijzonderheden

      Hutten op indeling mogelijk

    Motorschip Plancius

    Het Motorschip Plancius begon haar bestaan in 1976 als een onderzoeksschip voor de Nederlandse Marine en heette destijds "Hr. Ms. Tydeman". In juni 2004 werd ze ...

    Het Motorschip Plancius begon haar bestaan in 1976 als een onderzoeksschip voor de Nederlandse Marine en heette destijds "Hr. Ms. Tydeman". In juni 2004 werd ze uit de actieve dienst gehaald en in december 2006 gekocht door Oceanwide Expeditions en opgenomen in de Oceanwide vloot. In juni 2009 is het schip aan haar nieuwe taak als expeditieschip begonnen. Volledig gerenoveerd tot een schip dat comfortabel plaats kan bieden aan 116 passagiers, voorzien van een certificaat waaruit blijkt dat het aan de laatste veiligheidseisen voldoet en varend onder Nederlandse vlag. Het schip is comfortabel en mooi ingericht, maar is geenszins een luxe passagiersschip. De reizen naar de Arctische en Antarctische gebieden zijn en blijven in eerste instantie toch onderzoek- en ontdekkingsreizen waarbij er zoveel mogelijk tijd aan land wordt doorgebracht. Dit schip heeft alle capaciteiten om aan die eisen te voldoen.

    Motorschip Plancius heeft veel grote open dek ruimtes en op dek 3 kunt u zelfs het hele schip rond lopen. Dat biedt u volop mogelijkheden optimaal van de omgeving te genieten en natuurlijk van de dieren die worden gespot! Het schip is uitgerust met 10 Mark V zodiacs met een 40 HP 4-stroke buitenboord motor en 2 loopbruggen aan stuurboord waardoor een soepel verlopende zodiac excursie gegarandeerd is. Er is een restaurant tevens leeszaal aan boord en een ruime panorama lounge met bar en bibliotheek. Het uitzicht is hier fenomenaal! De internationale professionele 30 koppige bemanning bestaat onder andere uit 4 chefs, 1 purser, 1 barman, 2 expeditieleider, 5 gidsen en een arts.

    Technische gegevens
    Gewicht: 3175 ton
    Lengte : 89 meter (267 feet)
    Breedte: 14,5 meter (43 feet)
    Diepte: 4,8 meter (15 feet)
    Motoren: 3 x Diesel-Electric
    Snelheid: 10 - 12 knopen
    Vlag: Nederlandse
    Capaciteit: 108 passagiers
    IJs klasse: A3
    Bouwjaar: 1976
    Hutten: 53
    Zodiacs: 10

    De hutten aan boord
    4-persoons hutten (douche en toilet)
    Aantal: 4
    3-persoons hutten (douche en toilet)
    Aantal: 2
    2-persoons hutten (douche en toilet)
    Aantal: 37
    Superior hutten (douche en toilet)
    Aantal: 10

    Vertoon meer

    Vlucht Amsterdam - Oslo - Longyearbyen

    Norge Reiser zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij kunnen de aansluitende vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen, wij werken m ...

    Norge Reiser zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij kunnen de aansluitende vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen, wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen.

    Vliegtarief
    Het vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.

    Bagage
    De airlines hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.

    Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigen
    Het is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen.

    Vertoon meer
  • Inschepen in Longyearbyen

    Op de eerste dag komt u aan in Longyearbyen. Maak een wandeling door deze voormalige mijnstad, waarvan de parochiekerk en het Polar Museum zeker een bezoek waard zijn. In de vroege avond varen we de Isfjord in. Tijdens deze tocht door de 75km lange fjord kunnen we misschien al de eerste walvissen spotten.

    Longyearbyen

    De ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint ...

    De ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 km lang en uiteraard niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 m hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.

    Museum
    Een bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities.

    Vertoon meer
  • Op weg naar de Raudfjord

    Tijdens de nacht varen we noordwaarts, onderweg naar de Raudfjord. Dit ligt in het noordwesten van Spitsbergen. Spectaculaire gletsjers maken een groot deel uit van deze fjord, het is tevens een geliefde plek voor ringelrobben en baardrobben. Ook biedt deze plek een grote kans op het spotten van de eerste ijsberen. In de loop van de avond varen we verder.

    Raudfjord

    ‘Raud' betekent rood, afgeleid van het rode gesteente uit het Devoon aan de oostzijde van de Raudfjord. Vanuit basiskampen op de oevers vertrekken som ...
    ‘Raud' betekent rood, afgeleid van het rode gesteente uit het Devoon aan de oostzijde van de Raudfjord. Vanuit basiskampen op de oevers vertrekken soms georganiseerde trektochten. Op het einde van de fjord monden enkele mooie gletsjers (Raudfjordenbreen en Chauveaubreen) uit. De fjord ligt in het noorden van Spitsbergen.
    Vertoon meer
  • De Liefdefjord

    Afhankelijk van het weer varen we de in en varen we in de buurt van de 5km lange indrukwekkende Monaco Gletsjer. De wateren rond de gletsjer zijn een favoriete plek voor duizenden drieteenmeeuwen. Ook worden er regelmatig ijsberen gezien op de gletsjer.

    Liefdefjord

    De omgeving van de Liefdefjorden is betoverend. Hieraan draagt de indrukwekkende gletsjer Monacobreen veel bij. De fjord kreeg de naam van Prins Albert ...
    De omgeving van de Liefdefjorden is betoverend. Hieraan draagt de indrukwekkende gletsjer Monacobreen veel bij. De fjord kreeg de naam van Prins Albert I van Monaco (1848-1922), die omstreeks 1900 verschillende expedities leidde naar Spitsbergen. De prins kreeg in de buurt van de Liefdefjorden zelfs een stevige berg op zijn naam zonder de top zelf beklommen te hebben: Fyrst Alberts Topp (884 m).
    Vertoon meer
  • De Hinlopenstraat

    Vandaag varen we naar de Hinlopenstraat, de thuisbasis van ringelrobben en baardrobben, ijsberen en ivoormeeuwen. Bij de ingang van dit fjord is er de mogelijkheid om de zeer zeldzame blauwe vinvis te zien. We navigeren in onze zodiacs tussen de ijsschotsen van Lomfjordshalvøya en verkennen de vogelkliffen van Alkefjellet met duizenden dikbekzeekoeten.

    Als het niet mogelijk is om door de Hinlopenstraat te varen, wordt er ter plekke een alternatieve route bepaald.

    Hinlopenstraat / stretet

    De Hinlopenstraat is de lange zeestraat tussen Spitsbergen en Nordaustlandet. Deze zeestraat is circa 160 km lang en op zijn smalst ongeveer 10 km b ...

    De Hinlopenstraat is de lange zeestraat tussen Spitsbergen en Nordaustlandet. Deze zeestraat is circa 160 km lang en op zijn smalst ongeveer 10 km breed. Vermoedelijk is de naam ontleend aan een directeur van de Noordsche Compagnie, Thijmen Jacobsz Hinlopen. De Nederlanders noemden Hinlopenstretet ook wel Way Gat. Dat is niet vreemd, want het er kan er flink waaien. In juni en juli kan het drijf- en pakijs in deze zee-engte een obstakel zijn voor schepen. In augustus lukt de doorvaart vaak beter, maar geen enkele schipper geeft hiervoor een garantie af.

    Vertoon meer
  • De Seven Islands - 81 graden noord

    We bereiken ons noordelijkste punt: de Seven Islands ten noorden van Nordaustlandet. Hier staan we op 81 graden noord, op slechts 540 mijl van de geografische noordpool. In deze regio leven veel ijsberen, samen met ivoormeeuwen. Het schip zal enkele uren in het pakijs verblijven, voordat we weer naar het westen draaien.

    Seven Islands

    Seven Islands, ook wel Zeven Eilanden (Sjuøyane) in het Nederlands, is het noordelijkste deel van de archipel van Svalbard. Het ligt zo'n 20 km ten noo ...
    Seven Islands, ook wel Zeven Eilanden (Sjuøyane) in het Nederlands, is het noordelijkste deel van de archipel van Svalbard. Het ligt zo'n 20 km ten noorden van Nordaustlandet. Zoals de naam al zegt, is dit een groep van zeven eilanden. De drie grootste eilanden zijn Phippsøya, Martensøya, Parryøya. De vier andere eilanden zijn: Nelsonøya, Waldenøya, Tavleøya, Vesle Tavleøya met Rossøy.
    Vertoon meer
  • De Kongsfjord

    We vervolgen onze route naar het westen. De route voert ons door en langs het pakijs en we blijven speuren naar de ijsbeer en de zeldzame Groenlandse walvis. Ongeveer 40 nautische mijlen ten westen van Spitsbergen varen we langs de rand van de continentaal plat, waar de gewone vinvis zich in de zomer voedert langs de kust van Spitsbergen. Aan de monding van de Kongsfjord zijn er goede kansen om de dwergvinvis te zien.

    Kongsfjorden

    De Kongsfjorden is een toeristische trekpleister. De 22 km lange fjord is over het algemeen gemakkelijk toegankelijk. De Nederlanders noemden de fjord ...

    De Kongsfjorden is een toeristische trekpleister. De 22 km lange fjord is over het algemeen gemakkelijk toegankelijk. De Nederlanders noemden de fjord aanvankelijk in de 17e eeuw Engelse Baay vanwege de Britse bedrijvigheid hier. Landschappelijk is het één van de mooiste plekken van de archipel. De gletsjer Kongsbreen grenst op magnifieke wijze aan zee. 

    Vertoon meer
  • Prins Karls Forland

    Bij Prins Karls Forland is een verzamelplaats voor walrussen. Als alternatief varen we naar Johnfjorden of Trygghamna. Zeevogels nestelen op de klif Alkhornet en poolvossen zoeken op de grond naar gevallen eieren en kuikens, terwijl rendieren grazen op de relatief weelderige vegetatie.

    Prins Karls Forland

    Het langgerekte eiland Prins Karls Forland wordt door de zeestraat Forlandsundet gescheiden van het hoofdeiland Spitsbergen. Door lastig te bevaren water ...

    Het langgerekte eiland Prins Karls Forland wordt door de zeestraat Forlandsundet gescheiden van het hoofdeiland Spitsbergen. Door lastig te bevaren water was deze zeestraat de schrik voor veel walvisvaarders. Alleen kleinere schepen kunnen de zeepassage nemen. Van het zuidpunt (Salpynten) tot het noordpunt (Fuglehuken) van het eiland is de afstand 86 km en de breedte is maximaal 11 km. Zijn steile kusten, hoge bergen tot maximaal 1081 m (hoogste berg: Monacofjellet) en de gletsjers aan de oostzijde maken Prins Karls Forland tot een betoverend mooi eiland. Verder is er de vlakte Forlandsletta, die de bergen Persiskammen en Methuenfjellet in het zuiden met elkaar verbindt.

    Vertoon meer
  • Ontschepen in Longyearbyen

    We ontschepen in Longyearbyen, het administratieve centrum van Spitsbergen, voor de vluchten naar Oslo en verder huis.

    Longyearbyen

    De ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint ...

    De ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 km lang en uiteraard niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 m hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.

    Museum
    Een bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities.

    Vertoon meer

    Vlucht Longyearbyen - Oslo - Amsterdam

    Norge Reiser zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij kunnen de aansluitende vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen, wij werk ...

    Norge Reiser zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij kunnen de aansluitende vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen, wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen.

    Vliegtarief
    Het vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.

    Bagage
    De airlines hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.

    Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigen
    Het is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen.

    Vertoon meer

Prijzen

Vanafprijs per persoon 8 - 15 juni 2022 22 - 29 juni 2022 29 juni - 6 juli 2022
4-persoons hut met patrijspoort € 3.450 € 3.450 € 3.450
3-persoons hut met patrijspoort Wachtlijst Wachtlijst Wachtlijst
2-persoons hut met patrijspoort € 4.800 € 4.800 € 4.800
2-persoons hut met raam € 5.200 € 5.200 € 5.200
2-persoons hut deluxe € 5.500 € 5.500 € 5.500
2-persoons hut superior € 6.250 € 6.250 € 6.250
Voorwaarden Ocean Wide
Oceanwide Expeditions heeft het recht om de afgesproken prijs te verhogen als zij te maken krijgen met onvoorziene prijsstijgingen (van bijvoorbeeld wisselkoersen, aanbieders van accommodaties, luchtvaartmaatschappijen, belastingen, havengelden en brandstofprijzen) die invloed hebben op de kosten van de reis. Als een prijsverhoging door Oceanwide Expeditions noodzakelijk wordt geacht, zijn zij verplicht om de betrokken klanten hierover schriftelijk te informeren, uiterlijk 60 dagen voor voor de vertrekdatum van de reis. Prijsverhogingen binnen 60 dagen voor de afvaartdatum zijn niet toegestaan. Als de prijsstijging hoger is dan 5% van uw totale reissom, heeft u het recht om uw reis kosteloos te annuleren.

Inclusief & Exclusief

Inclusief
De reis aan boord zoals aangegeven in de reisbeschrijving
Alle maaltijden aan boord gedurende de reis, inclusief snacks, koffie en thee
Alle Zodiac cruises, excursies aan wal en groepsactiviteiten gedurende de reis
Alle lezingen en presentaties aan boord gegeven door het ervaren expeditieteam
 Het gratis lenen van sneeuwschoenen en rubberlaarzen
Transfers en bagageafhandeling tussen de luchthaven, hotels en het schip van en naar Longyearbyen
Diverse havengelden en belastingen tijdens de reis aan boord
AECO toeslagen en overheidsbelastingen
Uitgebreid gepersonaliseerd routeboekje van Cape Tracks

Exclusief
- Bijdrage van € 2,50 aan het Calamiteitenfonds per boeking
- Bijdrage van € 5,00 aan de SGR per persoon
- Vliegtickets, tenzij anders aangegeven
- Arrangementen voor en na de reis aan boord
- Paspoort- en visumkosten
- Aankomst- en vertrek belastingen
- Maaltijden aan wal
- Bagage-, annulerings- en persoonlijke verzekeringen (dit wordt sterk aanbevolen)
- Alle verdere uitgaven van persoonlijke aard, zoals extra bagagekosten, gebruik van de bar, telecommunicatie en wasserij
- De gebruikelijke fooi aan het eind van de reis voor stewards en ander personeel aan boord (richtlijnen zullen worden verstrekt)