Dit jaar hadden we de mogelijkheid naar Zuid-Zweden af te reizen. Het was dit keer een rondreis langs countryside hotels in Zuid-Zweden. We hadden gehoord dat er in Zuid-Zweden geen hoge bergen zijn, dus besloten we de fietsen mee te nemen. En dat bleek een goed idee te zijn! In dit reisblog vertel ik meer over onze reis door Zuid-Zweden, waar we voornamelijk gewandeld en gefietst hebben en hoe dit ons is bevallen.

De rit naar onze eerste accommodatie in Zuid-Zweden
We namen de overtocht Travemünde naar Malmö en bereikten Malmö om half 8 in de ochtend. In Malmö was er nog niet zoveel te doen rond die tijd, dus zijn we heerlijk toeristisch langs wat oude herenhuizen en het stadje Simrishamn gereden naar ons eerste verblijf Brösarps Gästgifveri. We waren ruim op tijd om een wandeling of een rondje op de fiets te maken. Ik heb Komoot op mijn telefoon en als je deze als betaalapp hebt dan heb je alle wandel- en fietskaarten binnen handbereik. We kozen voor een wandeling van 7 kilometer, omdat de kans groot was dat het zou gaan regenen. Op de heenweg liepen we over een heuvelrug en terug langs een rivier, met slechts een hoogteverschil van ongeveer 80 meter was deze wandeling dus goed te doen.

Bike en hike in Zuid-Zweden
De volgende dag zijn we naar onze volgende accommodatie in Söderakra (Stufvenäs Gästgifveri) gereden. We zijn in het natuurgebied Skärva (vlak bij Karlskrona) aan de wandel gegaan. Dit was een wandeling met een mooie mix van bos en kust. Hierdoor waren we wat later bij de accommodatie waar we nog even lekker buiten konden zitten in de zon. De dag daarna hebben we vanaf de accommodatie een rondje van ongeveer 55 kilometer gefietst met een totaal hoogteverschil van 164 meter maar de maximum klim was slechts ongeveer 20 meter. Het voordeel van het redelijk vlakke gebied hier. Ook een voordeel is dat de Zweden zich redelijk aan de snelheid houden, zodat je op doorgaande asfaltwegen niet de vouwen uit je broek worden gejakkerd. Tot Brömsebro hebben we redelijk langs de kustlijn kunnen rijden. We waren wel wat overmoedig en hebben in het begin op wat paden gefietst die achteraf wandelpaden bleken te zijn. We moesten daarom een paar keer de fietsen over wat hekken tillen. Maar je leert snel, na een paar van dit soort ‘dwarsliggers’ kozen we voor wat bredere wegen waardoor het geen ‘bike & hike’ meer was.

Fietsen op Gotland
De volgende dagen verbleven we op het eiland Gotland. We zijn voor we de ferry opreden nog even door de glasregio met onder andere de Kosta Boda glasfabriek gereden (erg de moeite waard). Wat bleek, het is Midsommer in Zweden en dan zijn de Zweden vrij en op stap. We merkten het al op de ferry waar het redelijk druk was met uitgelaten Zweden. We vreesden een beetje dat het erg druk zou zijn op Gotland, dat was echter niet het geval. Op Gotland verbleven in het Scandic Hotel Wisby in de hoofdstad Visby, dat een erg mooi historisch stadje bleek te zijn. Gotland staat onder andere bekend om de ‘rauker’, grillige kalkrotsformaties aan de kust. Omdat die onder andere op het eiland Farö zijn te zien, bezochten we dit eiland en hebben we daar de fiets gepakt. Je rijdt het eiland in ongeveer 50 kilometer rond en ziet dan diverse rauker (en meer). Ook nu weer een hoogteverschil van totaal 170 meter en een maximaal klimmetje van nog geen 20 meter.

Wandelen in het verrassende Visby
De volgende dag hebben we de zuidkant van het eiland met de auto bezocht en een paar keer een korte wandeling langs de kust gemaakt. Erg interessant zijn de graven uit de steentijd waarbij de as van de overledenen in bronzen potten tussen stenen in de vorm van een schip werden geplaatst zoals onder andere te zien is bij het Gannarve Scheepsgraf iets ten zuiden van Klinteshamn. Het eiland biedt alle mogelijkheden om een fietstocht te maken of een leuke wandeling langs de kust. Omdat we tot nu toe alleen ’s avonds de stad Visby in waren geweest, waar trouwens een ruime keuze is aan leuke restaurants, besloten we de ochtend vóór vertrek met de ferry nog een stadswandeling te maken. Visby is een verrassend leuk stadje met veel historie, maar kent ook fijne terrassen en restaurants.

Dwalen door het historische Stockholm
Onze reis vervolgde naar Stockholm. Hier sliepen we in Scandic Continental Hotel, omdat dat mooi dichtbij Gamla Stan (oude stad) ligt. Stockholm is ook een verrassende stad met een mix van historische en moderne gebouwen. We bezochten het ABBA museum en aan het einde naar de Östermalms Foodmarket geweest om ons avondeten er te scoren die we heerlijk hebben kunnen nuttigen op het grote dakterras van het Scancic Continental.

De regio van het Götakanaal
Via de sluizen in het Götakanaal bij Berg reden we naar onze volgende accommodatie. Heel bijzonder hoe schepen van de Oostzee naar het Kattegat door een kanaal kunnen varen. Via 64 sluizen kunnen schepen hier een hoogteverschil van 91 meter overbruggen. Je kunt een serie sluizen achter elkaar bezoeken bij Mariestad, Trollhättan en bij Berg. Bij berg gaan de boten totaal 19 meter omhoog of omlaag via 7 sluizen. Door het bezoek aan Berg waren we pas rond 4 uur bij het Bjertorp Slott, een landhuis dat in 1911 is gebouwd. De dag na aankomst hebben we nog een korte fietstocht van 40 kilometer naar een oude afgraving (Kinnekule) gemaakt vanaf Hysaby Kirke. De route begon op 40 minuten rijden afstand van Bjertorp Slott door voornamelijk korenvelden. Tijdens het fietstochtje kwamen we langs de Kinnekule maar ook langs het grote Vänern meer en het dorpje Hällekis waar veel huisnijverheid winkeltjes te vinden waren. Aan het einde van de route kwamen we nog langs de Österplana, ook een oude steengroeve wat nu een natuurgebied is. Al met al weer een verrassend rondje.

Ga ook fietsen in Zuid-Zweden
Benieuwd welke reis wij precies gemaakt hebben? Het was de unieke 12-daagse hotelrondreis Bifröst: Zuid- en Midden-Zweden langs countryside hotels. We zijn tot de conclusie gekomen dat Zuid-Zweden een mooi fiets- en wandelland is met veel bossen, grasland en graanvelden. Het heeft veel meer historische gebouwen dan Noorwegen. Als we nog eens veel willen fietsen en wandelen in Scandinavië gaan we zeker nog een keer naar Zweden. Via Cape Tracks zijn er ook andere verschillende reizen naar Zweden te boeken.