Schepen Spitsbergen, Groenland en Antarctica


Reizen per expeditieschip

De vaarroute, landingen en zodiac-excursies zijn onder voorbehoud en afhankelijk van het weer en lokale ijs-omstandigheden. Dagelijks wordt er geprobeerd om een landing te maken, zodat u ook kunt genieten van alles wat aan land te zien is. Op zowel de zeilschepen als de motorschepen is een internationale expeditie-staf en een kundige bemanning aanwezig. Ook zijn er voldoende zodiacs.

Bij de reizen rond Spitsbergen, Groenland en Antarctica zal altijd geprobeerd worden zo veel mogelijk landingen te maken. Meestal lukt dit ook, maar dit is niet 100% te garanderen. Het is wel zeker dat u een onvergetelijke reis gaat maken en thuis komt met een schat aan herinneringen en foto’s.


Motorschepen

Deze schepen (ms Ortelius en ms Plancius) bieden plaats aan maximaal 114 passagiers. De sfeer aan boord is informeel en de passagiers hebben hetzelfde doel: het beleven van de immense Arctische natuur. Op enkele afvaarten wordt een kajak- of duikoptie aangeboden. Het motorschip Ocean Nova biedt plaats aan slechts 78 passagiers en heeft ook een fijne, informele sfeer. Dat maakt de reizen met de kleinere schepen heel gezellig. 

Ook schepen Ocean Endeavour en Ocean Diamond zijn relatief kleine schepen met plaats voor respectievelijk 199 en 189 passagiers. Ocean Endeavour is deskundig ontworpen om de poolregio's te ontdekken. Er is wat luxe aan boord van het schip, zoals een spa, zoutwaterzwembad, sportruimte en zelfs een smoothiebar. Ocean Diamond is een comfortabel schip, maar ook erg milieuvriendelijk. Het schip heeft een restaurant, een clublounge, een bar en een bibliotheek.

Er zijn ook nog luxere mogelijkheden per expeditie schip. Het ms Fram, ms Spitsbergen en ms Roald Amundsen zijn bijvoorbeeld schepen van de Hurtigruten waar plaats is voor maximaal 318 personen. Naar Arctische gebieden proberen ze dit te beperken tot 200 personen. Aan boord van deze schepen vindt u iets meer comfort, zoals een whirlpool, sauna en een fitnessruimte. Het ms Midnatsol is een stuk groter, met een capaciteit van 970 passagiers (maximaal 638 tijdens expeditiereizen). Dankzij de moderne en kleurrijke inrichting van dit schip, waar het aan boord heel licht is, heeft u niet de indruk dat u met te veel mensen bij elkaar bent. 

Het motorschip Island Sky behoort ook tot de luxe schepen, maar biedt plaats aan maar 108 passagiers. Het unieke aan dit schip is het feit dat er alleen maar suites aan boord zijn, met eigen badkamer, flatscreen tv, en uitzicht naar buiten. Sommige suites hebben zelfs een eigen balkon. Het is een klein all-inclusive expeditieschip met zeer veel elegantie. Ook motorschip World Explorer beschikt over hutten die allemaal een eigen deur naar buiten of naar een 'Juliet balkon' hebben. Het is een nieuw schip (2018) met een outdoor running track, een kleine fitnessruimte, een sauna en een spa. 

Een aantal van de motorschepen hebben, ondanks modernisering en verbouwingen, nog steeds de fijne uitstraling van een oud schip. Een voorbeeld hiervan is het ms Nordstjernen: gebouwd in 1956 en uitgebreid gemoderniseerd in 2000.  Het motorschip Ocean Adventurer is gebouwd in 1976 en is in 2017 uitgebreid gerenoveerd. Het is grondig vernieuwd, waardoor de 132 passagiers zeer comfortabel mee kunnen reizen naar de meest afgelegen plekken van de wereld. Schip Hans Hansson komt uit het jaar 1960 en is in 2005 geheel gerenoveerd. Het is een zeer klein schip (12 passagiers), waardoor het schip makkelijk op zeer speciale bestemmingen kan komen, die voor de grote schepen simpelweg niet bereikbaar zijn.

50 years of Victory is een bijzonder motorschip, ze is namelijk uitgerust met 2 nucleaire reactoren. Het is de enige ijsbreker die toeristische reizen maakt naar 90 graden NB: het schip heeft de kracht om door ijslagen te breken die tot wel 3 meter dik zijn. Het komt daardoor op plaatsen waar geen enkel ander schip kan komen. Ook bijzonder is motorschip Kapitan Khlebnikov: na verbouwing zal dit schip in 2018 klaar zijn voor reizen richting Snowhill en de Weddell Sea. Het schip zal voorzien worden van helikopters, om op een unieke manier de keizerspinguins te bezoeken. 

Reizen per zeilschip

Geniet optimaal van de combinatie van inspanning en ontspanning. Zeilen in rust en ruimte door kraakhelder water, door een machtig landschap met prachtige eilanden, fjorden en sunden. Afmeren in rustige fjorden, geniet van het zeilen, de wandelingen, het relatief kleine gezelschap, het lekkere eten en natuurlijk van de bijzonder natuur. Dit alles is zeilen naar Spitsbergen en Groenland, kom aan boord en ga mee!

Heel erg belangrijk tijdens een vakantie is dat je kunt doen waar je zin in hebt, alles mag maar niets moet. Meehelpen bij het zeilen? Zelfs dat mag, maar hoeft niet.

Spitsbergen en Groenland per zeilschip staat voor een avontuurlijke, actieve zeilvakantie, langs de spectaculaire Noorse kust en boven de poolcirkel. Het zeilen wordt afgewisseld met wandelen, vissen of een walvissafari. Noorwegen is een dun bevolkt land en je komt er dus weinig mensen tegen, zeker op het water.

Zeilschepen

Zeilen met zeilschip Noorderlicht (20 personen) is de hele zomer mogelijk bij Noord-Noorwegen en Zuid- en Noord-Spitsbergen. In het najaar, van medio september tot medio oktober, vaart de Noorderlicht bij Spitsbergen en tot begin december bij de Lofoten om daar noorderlichtreizen te maken. De sfeer aan boord van de Noorderlicht is gemoedelijk en als u wilt zien hoe de nautische instrumenten werken, of mee wilt werken aan boord, dan is dat mogelijk. Maar er moet niets! Hoe bijzonder kan het zijn om tijdens het wachtlopen plotseling een ijsbeer te spotten of het noorderlicht op te zien komen.

Ook deze zomer zal het mooie en comfortabele zeilschip Antigua (32 personen) in juli en augustus proberen om rondom Spitsbergen te zeilen. In september zijn er reizen naar het noorden van Spitsbergen, waarbij de laatste reis een speciale fotoreis zal zijn. Het zeilen wordt afgewisseld met het varen op de motor. Er zal getracht worden om elke dag aan land te gaan voor het maken van een ontspannende wandeling. Zeilen langs de kust van Spitsbergen betekent in alle rust genieten van het bijzondere landschap en de aantrekkelijke, soms spectaculaire dierenwereld zonder gestoord te worden door het geluid van een motor. Op weg terug naar Nederland staat ook een speciale noorderlichtreis bij de Lofoten op het programma.

Het schip Rembrandt van Rijn (34 personen) is van oorsprong een haringschuit maar in 1994 herbouwd tot driemaster en geschikt gemaakt voor het varen met passagiers, door Arctische wateren. Er kunnen maximaal 34 passagiers mee op reis in hutten met en zonder douche/toilet. Het schip vaart sinds 2012 aan de westkant van Groenland; in het begin van het seizoen op zoek naar de Groenlandse walvis, vervolgens vaart het schip bij de Disko baai met machtige ijsschotsen en als hoogtepunt de Thule reis. Er is een ervaren Nederlands/internationale bemanning aan boord (7 bemanningsleden en 2 gidsen). De gidsen zullen lezingen houden en u aan land meenemen voor interessante wandelingen. U mag meehelpen met het zeilen maar dat is geen must.

Zeiljacht Cherokee is een klein en handzaam schip waarop 8 passagiers en 2 bemanningsleden mee kunnen varen. Dit geeft weer een geheel andere ervaring dan varen op een schip met veel meer mensen. 


M/S Ortelius

ms Ortelius begon haar bestaan in 1989 als een onderzoeksschip voor de Russische Academy of Science. In 2011 is het schip opgenomen in de Oceanwide vloot.



M/S Plancius

MS "Plancius" begon haar bestaan in 1976 als een onderzoeksschip voor de Nederlandse Marine en heette destijds "Hr. Ms. Tydeman". In juni 2004 werd ze uit de actieve dienst gehaald en in december 2006 gekocht door Oceanwide Expeditions en opgenomen in de Oceanwide vloot.



Zeilschip Antigua

De Antigua werd in 1957 in Thorne, Yorkshire (Groot-Brittannië) gebouwd als visserschip en heeft in deze hoedanigheid vele jaren dienst gedaan.



Zeilschip Noorderlicht

Zeilschip Noorderlicht, geschikt voor zeilexpedities naar Spitsbergen en de Lofoten/Vesterålen. De tweemast schoener Noorderlicht is origineel gebouwd in 1910 in Flensburg



Zeilschip Rembrandt van Rijn

De Rembrandt van Rijn is gebouwd als haringlogger. In 1994 is het schip een gehele verbouwing ondergaan zodat het passagiers kon vervoeren. Het schip is nu opnieuw verbouwd is sinds 2011 weer in de vaart. Er is plaats voor maximaal 34 passagiers. U wordt door middel van 2 zodiacs aan land gebracht.



M/S Ocean Nova

Ocean Nova is gebouwd in 1992 in Denemarken om te gaan varen op Groenland. Het schip heeft een frisse Scandinavische styling en met haar ijsverstevigde romp uitermate geschikt voor expedities in de poolregio's.



M/S 50 Years of Victory (VIC)

De nucleaire ijsbreker 50 Years of Victory maakt als enige ijsbreker toeristische reizen naar 90 graden NB, het schip kan door 3 meter dik ijs breken.



M/S Island Sky

Island Sky is een schip met alleen maar suites, een klein all-inclusive expeditieschip met zeer veel elegantie.



M/S Kapitan Khlebnikov

De ms Kapitan Khlebnikov is een ijsbreker, een zeer krachtig schip met moderne technologie en comfort.



M/S Hans Hansson

Hans Hansson is ooit gebouwd als reddingsboot in de Baltische zee. In 2005 heeft het schip een grote renovatie ondergaan en is het aangepast met comfortabele accommodaties voor maximaal 12 passagiers.



M/S World Explorer

Onderscheidend, comfortabel, verfijnd en ruim zijn allemaal eigenschappen die de World Explorer goed omschrijven. Het is één van de snelste schepen van de vloot van Quark Expeditions.



M/S Ocean Diamond

Ocean Diamond is een moderne superjacht met een maximum van 189 passagiers. Het schip is een van de meest comfortabele schepen maar ook een zeer snel en milieuvriendelijk schip.



Zeiljacht SY Cherokee

De Cherokee, nu een snelle en praktische “One Off” 50, is 16 meter lang en heeft een mooi teakhouten dek met een ruime kuip. De Cherokee is handzaam en daardoor makkelijk te zeilen. Aan boord kunnen in totaal acht passagiers mee en twee bemanningsleden.



M/S Ocean Endeavour

Ocean Endeavour is een comfortabele, goed uitgerust, klein expeditieschip wat deskundig is ontworpen om de poolregio's te kunnen verkennen.



M/S Spitsbergen

De MS Spitsbergen is modern en milieuvriendelijk. Het is een zeer wendbaar schip met een optimale omvang, wat haar zeer geschikt maakt voor deze route door Noorwegen.



M/S Fram

MS Fram werd gebouwd in 2007 met als missie haar gasten dichter bij de natuur te brengen. Het schip is speciaal gebouwd als een expeditie schip.



M/S Nordstjernen

Het schip werd gebouwd voor de Coastal Voyage vloot in 1956 en uitgebreid gemoderniseerd in 2000 voor de exclusieve Arctic zeilen. Ze neemt nu ontdekkingsreizigers op avontuur in de wateren rond Spitsbergen.



M/S Midnatsol

Het schip ms Midnatsol is vernoemd naar de middernachtzon, een prachtig verschijnsel in de Noorse zomer. MS Midnatsol is een milieuvriendelijk schip en heeft een modern, kleurrijk design. MS Midnatsol vaart vanaf 2016 rond Antaractica.



M/S Roald Amundsen

De M/S Roald Amundsen is het nieuwste schip van de Hurtigruten vloot, dat in 2018 in de vaart zal gaan. Het is een bijzonder en modern, nieuw expeditieschip met hybride technologie. Hierdoor is het schip in staat om delen van de reis in volledige stilte te varen, waardoor de ervaring van het varen bij het stille Antarctica nog specialer wordt.



M/S Ocean Adventurer

In juni 2017 heeft dit schip een renovatie ondergaan. Het schip is vernieuwd en verbeterd om 132 reizigers zeer comfortabel te vervoeren naar de meest afgelegen hoeken van de wereld.