Spitsbergen Gletsjers, Kvitøya 10 dagen per ms Plancius

Spitsbergen Gletsjers, Kvitøya 10 dagen per ms Plancius

M/S Plancius
M/S Plancius

112 passagiers
4 drie-persoons hutten
40 twee-persoons hutten
10 superior hutten

Lengte 89.0m
Breedte 14.5m
Diepte 4.8m


Longyearbyen
Longyearbyen

Longyearbyen, de administratieve hoofdstad van de archipel Svalbard waarvan West Spitsbergen het grootste eiland is. U kunt wandelen rond deze voormalige mijnstad, waarvan de parochiekerk en het Polar Museum zeker een bezoek waard zijn. In de omgeving van Longyearbyen zijn meer dan 100 soorten planten geregistreerd. In het begin van de avond zal het schip vertrekken naar Isfjorden, waar we in de monding van de fjord misschien al onze eerste dwergvinvis kunnen spotten.


Krossfjorden
Krossfjorden

Naar het noorden langs de westkust komen we tegen de ochtend in Krossfjorden, waar we aan boord gaan van de zodiacs. We varen langs het front van de 14 juli-gletsjer. Op de groene hellingen in de buurt van de gletsjer groeit een bonte verscheidenheid aan bloeiende bloemen, terwijl grote aantallen drieteenmeeuwen en dikbekzeekoeten nestelen op de nabijgelegen kliffen. Er is ook veel kans om hier poolvossen te spotten die aan de voet van de kliffen patrouilleren voor het geval een kuiken uit het nest valt. Ook de baardrob komt veelvuldig voor in dit fjord. In de namiddag varen we naar Ny Ålesund, 's werelds meest noordelijke nederzetting. Eens een mijnbouw dorp - met 's werelds meest noordelijke spoorweg, die nog steeds te zien is - Ny Ålesund is nu een onderzoekscentrum. In de buurt van het dorp is een broedplaats voor de brandgans, de rietgans en de noordse stern. Bezoekers die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van Arctische expedities, kunnen lopen naar de verankeringsmast gebruikt door Amundsen en Nobile, voor het luchtschip Norge in 1926 en Nobile in het luchtschip Italia in 1928, voor hun vluchten naar de Noordpool.


Seven Islands
Seven Islands

We varen via de Beverleysundet verder richting het noorden. Vandaag bereiken we het noordelijkste punt van de reis bij Phippsøya, een van de Zeven Eilanden, een groep ongerepte eilanden ten noorden van Nordaustlandet. Hier bevinden we ons op bijna 81 graden noorderbreedte en slechts 1000 kilometer ten zuiden van de geografische noordpool. IJsberen bevolken deze regio, samen met walrussen en ivoormeeuwen. Mogelijk komen we hier ook het pakijs tegen en het schip zal dit dan zeker benaderen om deze unieke omgeving met eigen flora en fauna van dichtbij te kunnen bekijken. Het pakijs is de natuurlijke leefomgeving van de ijsbeer en we gaan dan ook proberen dit fantastisch mooie dier hier te zien.


Nordaustlandet
Nordaustlandet

We varen oostwaarts naar het gebied van Nordaustlandet, waar de Nobile expeditie strandde in 1928 en de Italiaanse Sora probeerde te hulp te komen. We hopen Alpinøya te bereiken, waar Sora in 1928 belandde. Vervolgens gaan we naar de monding van Finn Malmgrenfjord en Albertinibukta en beklimmen hier de Soraberget (205m hoog), van waar we een fantastisch uitzicht hebben. Als alternatief landen we op Storøya waar we walrussen kunnen ontmoeten.


Kvitøya
Kvitøya

Vandaag hopen we het zelden bezochte Kvitøya te bereiken. Dit ligt ver naar het oosten, in de buurt van het Russische grondgebied. Het eiland wordt gedomineerd door een ijskap. We landen op het westelijke puntje bij Andréneset, waar de Zweedse ontdekkingsreiziger André en zijn metgezellen omkwamen in 1898. We zullen ook proberen om Kraemerpynten te bereiken in het oosten, waar een enorme groep van walrussen woont.


Dag 6: Brasvell gletsjer
Dag 6: Brasvell gletsjer

Ten zuiden van Nordaustlandet zullen we proberen om te landen op Isisøya, vroeger een Nunatak omgeving, omringd door gletsjers. Nu is het een eiland omringd door de zee. Later varen we langs de voorkant van de Brasvell gletsjer, het langste gletsjerfront in Spitsbergen. In Olga Strait hebben we kansen om ter plaatse de zeldzame Groenlandse walvis te spotten.


Barentsøya
Barentsøya

In Freemansundet zijn we van plan om te landen op Sundneset, op het eiland Barentsøya, om de hut van een oude pelsjager te bezoeken en vervolgens een stevige wandeling over de toendra te maken, op zoek naar rendieren en brandganzen. Later varen we zuidwaarts naar Diskobukta aan de westkant van Edgeøya. Na een zodiac tour door de ondiepe baai, landen we op een strand bezaaid met walvisbotten en boomstammen, die hier zijn afgedreven uit Siberië. We klimmen naar de rand van een smalle geul die wordt bevolkt door duizenden drieteenmeeuwen, samen met de zwarte zeekoet en grote burgemeester. Tijdens het broedseizoen, patrouilleren poolvossen en ijsberen bij basis van de kliffen, op zoek naar jonge vogels die zijn gevallen uit de nesten.


Hornsund
Hornsund

We beginnen de dag rustig. We varen de de kant op van het spectaculaire Hornsund gebied in het zuiden van Spitsbergen, genietend van het landschap met bergtoppen. Hornsundtind reikt tot 1.431m, terwijl Bautaen laat zien waarom vroege Nederlandse ontdekkingsreizigers de naam 'Spitsbergen' gaven aan het eiland. Er zijn wel 14 prachtige gletsjers in dit gebied en er bestaat een grote kans op ontmoetingen met zeehonden en ijsberen. We kunnen het Poolse research station bezoeken, waar het vriendelijke personeel ons een inzicht in hun onderzoeksprojecten tracht te geven. Achter het station zijn de bergen thuisbasis van duizenden paren nestelende kleine alken.


Van Keulenfjord
Van Keulenfjord

Vandaag landen we op Ahlstrandhalvøya aan de mond van Van Keulenfjorden. Hier liggen stapels beluga skeletten (de beluga is een kleine witte walvis), de overblijfselen van de 19e eeuwse jagers. Het is een blijvende herinnering van de gevolgen van ondoordachte jacht. Gelukkig is de beluga niet uitgestorven en kunnen ze lokaal nog worden gezien. Er is een goede kans dat we een kudde tegenkomen. We varen tijdens de middag naar de Recherchefjord en ontdekken aan de kop van de fjord een gebied van toendra waar veel rendieren grazen.


vlieg Longyearbyen-Oslo-Amsterdam
vlieg Longyearbyen-Oslo-Amsterdam

we keren terug naar Longyearbyen en ontschepen voor een transfer naar de luchthaven en de vlucht naar Oslo en thuis.


LET OP: De route naar Noord Spitsbergen wordt hierboven beschreven. De getoonde route is een indicatie. Het programma kan afwijken, afhankelijk van de lokale ijs en weersomstandigheden, de beschikbaarheid van de landingsplaatsen en kansen om wilde dieren te zien. De uiteindelijke route wordt bepaald door de expeditieleider aan boord. Flexibiliteit is daarom van essentieel belang voor deelnemers van expeditie reizen.

Reisdata

 20 augustus - 29 augustus 2018 (PLA14)

Spitsbergen Gletsjers - Reis informatie

In deze 10-daagse Spitsbergen gletsjers reis vaart u per ms Plancius. Afhankelijk van het drijfijs wordt er bepaald of er door de Hinlopenstraat kan worden gevaren, rond Spitsbergen. Als deze nog dichtgevroren is, wordt er langs de oostkust van Nordaustlandet gevaren, langs de 190 km lange gletsjer. Zodra we de haven van Longyearbyen uitvaren, wordt het schip omsingeld door verschillende soorten zeevogels en gaan we op zoek naar walvissen. De zoektocht naar walrussen, zeehonden en ijsberen gaat 24 uur per dag door.

Mogelijke bezienswaardigheden en highlights tijdens Spitsbergen Gletjsers zijn Isfjord, Prins Karls Forland en Ny Ålesund, de meest noordelijk gelegen nederzetting op aarde. Nu is het een onderzoekscentrum, maar het was eens een mijndorp dat aan de meest noordelijk gelegen spoorlijn ter wereld lag en waarvan de resten nog steeds te zien zijn. Andere bezienswaardigheden zijn Fjortende Julibreen (Gletsjer van 14 juli, genoemd naar de nationale feestdag van Frankrijk), de Kongsfjorden, de Krossfjorden, Lillihookbreen, Magdalenefjorden, Danskøya, Amsterdamøya, Raudfjord in Noord Spitsbergen, Seven Islands, Nordaustlandet, Hinlopenstraat, Barentsøya, Edgeøya, Diskobukta en Hornsund.

Spitsbergen Gletsjers - Algemene informatie

Aankomst in Longyearbyen, voordat u aan boord gaat voor uw Spitsbergen gletsjers reis krijgt u de kans om de stad nog even een bezoekje te brengen. In de vroege avond vaart het schip uit door de Isfjorden.

De vaarroute, landingen en zodiak excursies zijn onder voorbehoud en afhankelijk van het weer en lokale ijs- omstandigheden, dagelijks wordt er geprobeerd om een landing te maken.

LET OP: De kans dat we een volledige Spitsbergen gletsjers kunnen voltooien (op basis van onze ervaringen uit 1992 tot 2015) zijn ongeveer 20% in de eerste helft van juli, 50% in de tweede helft van juli, 80% in de eerste helft van augustus en 90% in de tweede helft van augustus. In geval dat we niet een volledige rondreis kunnen doen, nemen we onze toevlucht tot een programma van noordoost- of zuidoost Spitsbergen. De getoonde route is dus een indicatie. Het programma kan afwijken, afhankelijk van de lokale ijs- en weersomstandigheden, de beschikbaarheid van de landingsplaatsen en kansen om wilde dieren te zien. De uiteindelijke route wordt bepaald door de expeditieleider aan boord. Flexibiliteit is van essentieel belang voor deelnemers van expeditie reizen.

U kunt uw reis eventueel ook met enkele dagen vervroegen of verlengen, Norge Reiser is u hierbij graag behulpzaam.

 

Prijslijst Spitsbergen Gletsjers, Kvitøya 10 dagen per ms Plancius (klik op prijs om een reisvoorstel aan te vragen)

Periode Prijs per persoon 20/8 - 29/8 2018 (PLA14)
4 persoonsbuitenhut met patrijspoort d/t 3950
3 persoonsbuitenhut met patrijspoort d/t 4900
2 persoonsbuitenhut met patrijspoort d/t 5700
2 persoonsbuitenhut met raam d/t 6150
2 persoons de luxe hut 6550
2 persoons superieur hut 7400

Inclusief:

Scheepsreis volgens programma incl. volpension, snacks, koffie en thee.

Alle excursies aan wal en activiteiten per zodiac.

Programma van lezingen door bekende natuurkenners en begeleiding door ervaren personeel.

Gratis gebruik van rubber laarzen en sneeuwschoenen.

Transfers tussen de luchthaven van Longyearbyen, hotels en schip.

Alle overige belastingen en havengelden in de hele programma.

AECO vergoedingen en de overheid belastingen.

Uitgebreide reisbeschrijving.

Exclusief:

! Vliegtickets van en naar Longyearbyen.

! Bagage, annulering en persoonlijke verzekering (die verplicht is).

! De gebruikelijke fooi aan het eind van de reizen voor stewards en ander personeel aan boord (richtlijnen zullen worden verstrekt).

! Er is overeengekomen dat Oceanwide Expeditions het recht behoudt om een brandstoftoeslag van €18,- te heffen als de brandstofprijzen $120,- per vat of duurder worden, uiterlijk 90 dagen voor vertrek.