Spitsbergen Noord
Spitsbergen Noord Willem Barentsz route, 8 dagen per zeilschip Noorderlicht
- Zeilschip
- sv Noorderlicht
- Alkhornet
- Madgalenafjord
- Smeerenburg
De reisbeschrijving
Dag tot dag beschrijving
-
Expeditiereis met het Zeilschip Noorderlicht
Zeilschip Noorderlicht
Het Zeilschip Noorderlicht is geschikt voor zeilexpedities naar Spitsbergen en de Lofoten/Vesterålen. De tweemastschoener Noorderlicht is origineel gebouwd in 1910 in Flensburg. In 1991 is de boot door de huidige eigenaars gekocht en totaal gerenoveerd onder de regels van het 'Register Holland'. De stalen romp is aangepast aan ijsgang op zee. Op het onderdek heeft het schip een ruime salon en in het dekhuis is er een gezellige lounge is waar u kunt genieten van het comfort en de mooie uitzichten. Het schip heeft 4 douches (S) en 5 toiletten (T). Zeilen met de Noorderlicht is een fantastische ervaring en zorgt er voor dat u kunt genieten van de rust en de natuur. Ondanks het feit dat de bemanning gedurende de hele tocht zeilt en u door middel van zodiacs aan wal brengt, wordt er van de passagiers verwacht dat zij bereid zijn te helpen bij het zeilen. Als u het wilt, kunt u actief deelnemen aan het zeilprogramma, wachtlopen en leren te werken in een internationaal team van poolreizigers in de traditie van de 19e eeuwse ontdekkers. Er zijn maximaal 20 passagiers aan boord van diverse nationaliteiten waarbij de voertaal zal Engels zijn.
Technische gegevens
Lengte: 46 meter
Breedte: 6,5 meter
Diepgang: 3,2 meter
IJsklasse: versterkte boeg
Snelheid: 6 - 8 knopen
Capaciteit: 20 passagiers
Bouwjaar: 1910
Hutten: 10
Zodiacs: 1De hutten aan boord
2-persoons binnenhutten (met stapelbed)
Aantal: 10 -
Vlucht Amsterdam - Oslo - Longyearbyen
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij kunnen de aansluitende vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen, wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe airlines hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen. -
Aankomst in Longyearbyen en inschepen
U zult arriveren op het kleinschalige vliegveld van Longyearbyen, op zo’n 15 minuten rijden van het centrum van het gelijknamige dorpje. Longyearbyen is de grootste bewoonde nederzetting van Spitsbergen en het meest noordelijk bewoonde dorp met meer dan 1000 inwoners ter wereld. Als u in de gelegenheid bent, is het een absolute aanrader om het Svalbard museum te bezoeken. Hier kunt u zich alvast verdiepen in de geschiedenis van het eiland.
Aan de zogenoemde ‘floating pier’ ligt het zeilschip Noorderlicht op u te wachten waar vanaf 16:00 uur ingescheept kan worden. Na een welkomstpraatje van de kapitein, zullen de trossen losgegooid worden en krijgt u een uitgebreide veiligheidsinstructie van de bemanning. Aansluitend zult u van een heerlijk 3-gangen diner aan boord genieten, terwijl het schip koers maakt richting de baai Trygghamna, waar geankerd zal worden voor de nacht.Longyearbyen
De ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 km lang en uiteraard niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 m hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Zeevogelklif Alkhornet
Na het ontbijt brengt u een bezoek aan Trygghamna, waar u de oudste sporen van menselijke activiteiten in Spitsbergen vindt. In de 17e eeuw werd deze baai vaak bezocht door walvisvaarders om de traanolie uit het spek van de Groenlandse walvis te koken.
Hiervandaan wandelt u naar de 428-meter hoge klif Alkhornet. Nadat iedereen weer veilig aan boord is zullen, als de wind gunstig is, de zeilen gehesen worden richting de zeestraat Forlandsundet. Deze prachtige zeestraat is gelegen tussen het hoofdeiland Spitsbergen en het eiland Prins Karls Forlandet. Het eiland Prins Karls Forlandet was, met zijn 1084 meter hoge berg Monacofjellet, één van de eerste delen, misschien zelfs wel het eerste land, dat door Willem Barentsz gezien werd in 1596. Bij de baai Grimaldibukta wordt er een ankerplekje voor de nacht gevonden. Bij Murraypynten wordt gehoopt op een landing waar u de hier vaak aanwezige walruskolonies van dichtbij kunt bewonderen.Alkhornet, Spitsbergen Svalbard
Alkhornet is een grote klif van zo'n 428 meter hoog. De kliffen zijn samengesteld uit metamorfoserend carbonaatgesteente, meer dan een miljard jaar oud! Er broeden hier tienduizenden zeevogels die onderaan de klif voor voedingsstoffen zorgen. Die voedingsstoffen zorgen weer voor een vruchtbare grond en dus weelderig begroeide toendra. Hierdoor is er een graasgebied voor rendieren, zijn er broedplaatsen voor ganzen en schuilplaatsen voor poolvossen. -
Prins Karls Forland
Het langgerekte eiland Prins Karls Forland wordt door de zeestraat Forlandsundet gescheiden van het hoofdeiland Spitsbergen. Door lastig te bevaren water was deze zeestraat de schrik voor veel walvisvaarders. Alleen kleinere schepen kunnen de zeepassage nemen. Van het zuidpunt (Salpynten) tot het noordpunt (Fuglehuken) van het eiland is de afstand 86 km en de breedte is maximaal 11 km. Zijn steile kusten, hoge bergen tot maximaal 1081 m (hoogste berg: Monacofjellet) en de gletsjers aan de oostzijde maken Prins Karls Forland tot een betoverend mooi eiland. Verder is er de vlakte Forlandsletta, die de bergen Persiskammen en Methuenfjellet in het zuiden met elkaar verbindt.
-
Fuglehuken en Magdalenafjord
In de ochtend vertlaat u de Grimaldibukta om verder in noordelijke richting te varen in de Forlandsundet. Het noordelijke gedeelte van de zeestraat is historisch gezien altijd een schrik geweest voor veel walvisvaarders, door de zandbank Forlandsrevet. Willem Barentsz noemde dit noordelijke deel de ‘Forlandsundet Keerwyck’, omdat zij bij de zandbank moesten keren voor de ondiepte. Vergeet niet hier ondertussen goed uit te kijken naar grote groepen walrussen die veelal bij Sarstangen en Poolepynten te vinden zijn.
Na uw wandeling vaart het schip verder in Noordelijke richting naar de adembenemende blauwgroene baai van het Magdalenafjord, één van de meest indrukwekkende fjorden van Spitsbergen. Dit fjord aan de noordwest hoek van Spitsbergen werd voor het eerst ontdekt en benoemd door Willem Barentsz.Magdalenafjord
De Magdalenafjord is een van de meest betoverende plekken van Spitsbergen. Het landschap is adembenemend. Het is er ruig en spits. Vier prachtige gletsjers komen uit in de fjord: de Gullybreen, Waggonwaybreen, Miethebreen en Brokebreen. Verder ziet u hier veel verschillende soorten planten en kunt u genieten van de details van het adembenemende landschap of van de gestrande ijsschotsen.
-
Centrum van Nederlandse walvisvaart
Wanneer het schip verder naar het noorden vaart, stuit u op het eiland Amsterdamøya, waar u een goed inzicht kunt krijgen in de 17e -eeuwse walvisvaart. Hier bevindt zich Smeerenburg, een voormalig nederzetting van Nederlandse walvisvaarders die in de periode van 1617 – 1646 uitgroeide tot het centrum van de Nederlandse walvisvaart.
Na de landing zult u een uitgebreide lezing krijgen over de walvisvaart in Smeerenburg en zal het schip zich verplaatsen naar Sallyhamna waar er een ankerplekje gezocht wordt voor de nacht. In dit gebied vol ondieptes worden vaak ijsberen gesignaleerd, dus houd de verrekijker bij de hand!Smeerenburg, Amsterdamøya - Spitsbergen
De vlakke landtong aan de oostzijde van Amsterdamøya heet Smeerenburg. Van een afstand is het slechts een saaie zandvlakte waar niets te beleven is. Ooit was dit het centrum van de Nederlandse walvisvaart. Hier werden in de zomer walvissen verwerkt. Hier en daar zijn er nog schamele resten van traanovens, bewoning en graven te vinden. De woon- en werkomstandigheden op de landtong waren toen verre van ideaal. -
De Zeeuwsche uitkijck
Vandaag is een landing gepland in de buurt van Ytre Norkskøya, waar u hopelijk aan land kunt gaan bij de zogenaamde ‘Zeeuwsche Uitkijck’. Hier bouwden in 1617 Zeeuwse walvisvaarders een traankokerij en konden ze vanaf het hoogste punt van het eiland een goede uitkijk over zee houden naar walvissen. U kunt hier de historische route naar de 150 meter hoge top van het eiland, de Utkiken, volgen. Wanneer u weer in zuidelijke richting naar Virgohamna vaart, kunt u goed aanschouwen waarom Willem Barentsz de naam Spitsbergen heeft gebruikt voor het land dat hij ontdekte.
Het doel is Virgohamna te bereiken, waar op het Deenseiland een Harlinger traankokerij te vinden is. Nog altijd zijn de restanten van de traanovens, bijhorende gebouwen en enkele graven uit de periode van de walvisvaart zichtbaar.Ytre Norskøya
Het kleine eiland Ytre Norskøya van ongeveer 1 km² ligt in het noordwesten van Spitsbergen. Op het eiland bevindt zich een heuvel van 141m hoog, die de Zeeuwen in het verleden gebruikten als uitzichtpost voor walvissen en andere waarnemingen. Daarom noemt men dit punt ook Zeeuwsche Uytkyck. De Zeeuwen vestigden op dit eiland in 1617 traankokerijen. Tegen de helling van de heuvel bevinden zich bijna tweehonderd graven uit de 17e eeuw waarin walvisvaarders zijn begraven.
Vanaf de heuvel is het geregeld mogelijk om de grens van het pakijs te zien. Het uitzicht is prachtig. In de verte kan men onder andere Amsterdamøya (westelijke richting) en Reinsdyrflya (oostelijke richting) zien liggen. Ytre betekent ‘buiten’, Norskøya betekent ‘Noors eiland’.
-
Kongs- en Krossfjorden
Mogelijk wordt een landing georganiseerd op het schiereiland Blomstrandhalvøya, waar bij Ny London de overblijfselen van een marmermijn te zien zijn. Vanaf deze locatie heeft u een prachtig uitzicht op de Tre Kroner, de drie kenmerkende bergpieken die door de ijskap heen prijken.
Een alternatief bij slechte weersomstandigheden is een bezoek aan het voormalige mijnwerkersstadje Ny Alesund. Ny Alesund is ’s werelds meest noordelijke nederzetting en hedendaags een gerenommeerd poolonderzoekscentrum. Zij gebruiken hier een aantal gebouwen als poolstation, waar onderzoek verricht wordt naar brandganzen en klimaatverandering.Kongsfjorden
De Kongsfjorden is een toeristische trekpleister. De 22 km lange fjord is over het algemeen gemakkelijk toegankelijk. De Nederlanders noemden de fjord aanvankelijk in de 17e eeuw Engelse Baay vanwege de Britse bedrijvigheid hier. Landschappelijk is het één van de mooiste plekken van de archipel. De gletsjer Kongsbreen grenst op magnifieke wijze aan zee.
-
Krossfjorden
De Krossfjorden heeft een landschappelijke schoonheid. De Lilliehöökbreen en de Fjortende Julibreen (Gletsjer van 14 Juli, genoemd naar de nationale feestdag van Frankrijk) zijn prachtig. Voor de Lilliehöökbreen drijven geregeld afgebrokkelde stukken ijs. Deze gletsjer ligt achter in de Lilliehöökfjorden, een zijtak van de Krossfjorden. Het is een 25 km lange gletsjer, die eigenlijk via de Staxrudfonna en Raudfjordbreen doorloopt naar de Raudforden, de noordkust van Vestspitsbergen.
De Krossfjorden, dat in het verleden door Nederlanders 'Kruys sond' werd genoemd, heeft een lengte van bijna 30 km. Bij de Fjortende Julibreen bevinden zich vogelrijke kliffen, waaronder de drieteenmeeuwen en dikbekzeekoeten broeden. Onder aan de kliffen zijn de hellingen groen van de guano. Hier bloeien verschillende soorten kleurrijke planten. -
Ny Ålesund
Het onderzoeksdorp Ny Ålesund ligt op de zuidoever van de Kongsfjorden in een prachtige omgeving met mooie vergezichten. In dit wetenschappelijk dorp, de meest noordelijke bewoonde nederzetting in Spitsbergen en wellicht in de wereld op 79°NB, huist een smeltkroes aan wetenschappers van allerlei nationaliteiten. In deze nederzetting verdienen een heleboel voorwerpen en activiteiten het predikaat ‘meest noordelijk ter wereld'. -
Spookstadje in Sovjetstijl
Met een mogelijke tussenstop in de beschutte en harmonieuze baai van het St. Johnsfjord, zult u de komende dagen terug in zuidelijke richting varen, richting het Isfjord. Afhankelijk van de mogelijkheid om een havenplek te reserveren in Barentszburg, zeilt het schip richting deze Russische mijnnederzetting.
’s Avonds kunt u op eigen gelegenheid, samen met een gedeelte van de bemanning van de Noorderlicht, in één van de lokale kroegen van de lokaal gestookte biertjes en andere Russische versnaperingen genieten.Barentszburg
Barentszburg is een Russische mijnnederzetting aan de oostzijde van de Grønfjorden. De Sovjetperiode heeft zijn sporen achtergelaten: het levensgrote borstbeeld van Lenin, aanplakborden met foto's van Arbeiders van het Jaar, euforische kleurrijke afbeeldingen op de gebouwen. Een grote rode ster torent boven Barentszburg uit en in het wit is met grote letters in het Russisch aangegeven: "Vrede op aarde". De kolencentrale, gestookt op steenkool uit de eigen grond, wekt elektriciteit op voor de mijnbouw en verwarming van de huizen.
-
Nederlandse steenkoolmijn Rijpsburg
In de ochtend maakt u een korte wandeling door Barentszburg waar de expeditieleider u de bezienswaardigheden van het mijndorpje laat zien. Vanaf de kade zult u eerst zo’n 140 houten treden moeten beklimmen voordat u in de hoofdstraat uitkomt. Hier zult u zien dat de Sovjetperiode zijn sporen heeft nagelaten.
Als het weer het toelaat, zult u de rest van de dag spenderen door al zeilend Borebukta te bereiken. Er wordt geprobeerd zo dicht mogelijk bij het noordwestelijke uiteinde te komen om een kijkje te nemen bij het steile gletsjerfront van de Borebreen. Vervolgens vaart het schip verder naar de westzijde van de baai, dichtbij de Nansenbreen, waar het schip in de nacht verblijft.Barentszburg
Barentszburg is een Russische mijnnederzetting aan de oostzijde van de Grønfjorden. De Sovjetperiode heeft zijn sporen achtergelaten: het levensgrote borstbeeld van Lenin, aanplakborden met foto's van Arbeiders van het Jaar, euforische kleurrijke afbeeldingen op de gebouwen. Een grote rode ster torent boven Barentszburg uit en in het wit is met grote letters in het Russisch aangegeven: "Vrede op aarde". De kolencentrale, gestookt op steenkool uit de eigen grond, wekt elektriciteit op voor de mijnbouw en verwarming van de huizen.
-
Terug naar Longyearbyen
In de ochtend wordt een landing georganiseerd bij de kaap Bohemanflya. Ook hier vindt u een stukje Nederlandse geschiedenis door de voormalige Nederlandse mijn in Rijpsburg. Deze werd in 1920 door de Nederlanders gebouwd met hutten voor het delven van steenkool.
Als de weersomstandigheden het toelaten, zult u de rest van de dag spenderen door terug te zeilen naar Longyearbyen. Bij aankomst in het Arctische dorpje, kunt u genieten van wat vrije tijd om de laatste souvenirs te kopen of gewoon een wandeling te maken.
Op de laatste dag is er een einde gekomen aan het avontuur door het Arctische landschap van Spitsbergen. Na een goed en voedzaam ontbijt, wordt u vriendelijk verzocht om uiterlijk 09:00 uur van boord te gaan.Longyearbyen
De ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 km lang en uiteraard niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 m hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Vlucht Longyearbyen - Oslo - Amsterdam
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij kunnen de aansluitende vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen, wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe airlines hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen.
Prijzen
Vanafprijs per persoon | 4 - 14 jun 2022 | 14 - 24 jun 2022 | 25 jun - 5 jul 2022 |
2-persoons binnenhut | € 3.600 | € 3.600 | € 3.600 |
Voorwaarden Ocean Wide
Inclusief & Exclusief
Inclusief
✓ De reis aan boord zoals aangegeven in de reisbeschrijving✓ Alle maaltijden aan boord gedurende de reis, inclusief snacks, koffie en thee
✓ Alle Zodiac cruises, excursies aan wal en groepsactiviteiten gedurende de reis
✓ Alle lezingen en presentaties aan boord gegeven door het ervaren expeditie team
✓ Gebruik van sneeuwschoenen
✓ Diverse havengelden en belastingen tijdens de reis aan boord
✓ AECO toeslagen en overheidsbelastingen
✓ Uitgebreide reisbeschrijving van Norge Reiser
Exclusief
- Vliegtickets, hetzij op lijn- of chartervluchten (tenzij anders aangegeven)- Arrangementen voor en na de reis aan boord
- Paspoort- en visumkosten
- Aankomst- en vertrek belastingen
- Maaltijden aan wal
- Bagage-, annulerings- en persoonlijke verzekeringen (dit wordt sterk aanbevolen)
- Alle verdere uitgaven van persoonlijke aard, zoals extra bagagekosten, gebruik van de bar, telecommunicatie en wasserij
- De gebruikelijke fooi aan het eind van de reis voor stewards en ander personeel aan boord (richtlijnen zullen worden verstrekt)