Vesterålen is een eilandengroep die in het zuiden grenst aan de populaire en schilderachtige Lofoten eilandengroep. Nadat ik tijdens mijn eerste reis het eiland Senja mocht ontdekken en de winterse mogelijkheden op dit eiland, mocht ik daarna op de eilandengroep Vesterålen verder op ontdekking. Met de boot reisden we vanaf Skrolsvik (Senja) zuidwaarts naar Harstad (Vesterålen), waar we in de avond aankwamen. Vanuit Harstad reden we door naar Sortland voor een diner en overnachting. In dit reisblog vertel ik je meer over het vervolg van de reis en de winterse activiteiten die we op de eilandengroep Vesterålen hebben gedaan.

Winterwandeling in de omgeving Taen
Met Adventure4life hebben we de volgende ochtend in de omgeving van Taen twee kleine wandelingen gemaakt. Taen is een klein gehuchtje op het zuidelijke eiland van de Vesterålen, eiland Hadseløya. De stad Stokmarknes ligt aan de noordkust van het eiland en het dorp Melbu ligt aan de zuidkust. We hebben in Taen eigenlijk maar een klein stukje naar het beginpunt van een wandeling gelopen, Lilletaen bij de Tavika baai. Ongeveer na 5 minuten wandelen heb je hier al een prachtig uitzicht over de regio en kan je vanaf dit punt zelfs de Lofoten zien. Het was best koud en door de wind wat fris, maar ik kan me voorstellen dat je hier in zomer al helemaal niet meer weg wilt. De rust, het kalme water en de torenhoge bergen. Dan voel je je als mens weer even nietig in zo’n wreed landschap!

Even later reden we een stukje terug naar Galleri Uver & Betty's Tesalong. Hier hadden we een kleine stop voor een kopje thee en heerlijke cake. Om even terug te komen op wat ik net schreef; voor de cake alleen al zou ik de plek bij Taen toch wel verlaten. Ik zou er zelfs voor omreizen als ik er in de buurt was. De cake was om te smullen en de eigenaren van deze plek zijn erg gastvrij. Je ziet de passie in allerlei dingen terug als je hier bent. Na de thee en cake maakten we nog een andere kleine wandeling langs het Teigvatnet, een berg op. Weer een waanzinnig uitzicht heb je hier over het ruige zeewater en de spitse besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Hier kan je zelfs als je geluk hebt walvissen spotten! Helaas had ik dat geluk die dag niet.

Activiteiten bij Elgsnes
De volgende dag reden we naar het plaatsje Elgsnes. Deze plek stond niet op de planning, maar vanwege het slechte weer op een andere locatie gingen we dus naar Elgsnes. Elgsnes is een plaats/gehucht met een leuk strandje en een mooi landschap ten noorden van Harstad. Vanuit een soort basecamp hebben we hier verschillende activiteiten kunnen ondernomen. Elgsnes ligt aan het eind van een soort smal schiereiland. De weg ernaartoe is echt werkelijk adembenemend. Aan je rechterhand zie je namelijk de spitse bergtoppen uit de zee omhoog rijzen wanneer je voorbij rijdt. Weer een pareltje ontdekt in dit deel van Noorwegen! Bij de basecamp heb ik een stukje mogen langlaufen langs het strand. Nu ik dat zo beschrijf klinkt die combinatie best vreemd, langlaufen langs een strand. Het was echter een klein stukje om wat te oefenen en wat ervaring op te doen met langlaufen. Daarna klom ik op een fatbike, een fiets met dikke banden (deze had zelfs spikes), om een klein stukje te fietsen op het schiereiland. Fietsen over ijs en sneeuw voelde ondanks de stabiele fiets toch een beetje onwennig aan. Hoe dan ook, dit was een bijzondere ervaring in een heel erg gaaf landschap. Ook kan je hier in Elgsnes en omgeving in de zomer allerlei routes rijden met deze fatbike.

Na deze reis over de eilandengroep Vesterålen heb ik mijn reis nog vervolgd naar Tromsø en Alta. Ik ben dus nog wat langer in Noord-Noorwegen gebleven om verder naar het noorden te reizen en ook van die twee regio’s meer te weten te komen. Nog meer winteravonturen in het vooruitzicht dus. Daar lees je binnenkort vast weer meer over!

Ook de eilandengroep Vesterålen bezoeken?
Bij Cape Tracks bieden we verschillende reizen aan naar de Vesterålen, in de winter maar ook in de zomer! In de winter is de 8-daagse Aurora Borealis reis een gave reis. Je bezoekt dan de Lofoten en Vesterålen, leert meer over het noorderlicht en maakt een walvissafari. Andere interessante reizen in bijvoorbeeld de zomer of herfst zijn de 16-daagse Fly-Drive Noordkaap Nanna of de 16-daagse Fly-drive Lofoten Roskwa.