Zeilvakantie Spitsbergen per zeilschip Antigua
Fantastische landschappen in de Arctische lente
- Zeilschip
- Antigua
De reisbeschrijving
Dag tot dag beschrijving
-
Expeditiereis per Zeilschip Antigua
-
Nachten
8
-
Maaltijden
Volpension
Zeilschip Antigua
Het Zeilschip Antigua werd in 1957 in Thorne, Yorkshire (Groot-Brittannië) gebouwd als vissersschip en heeft in deze hoedanigheid vele jaren dienst gedaan. Dat zich achter de arbeidsuitrusting van het schip een slapende schoonheid verborg, ontdekte men pas later. In het begin van de jaren '90 van de vorige eeuw kwam het idee om de Antigua om te bouwen in een zeilschip en zo haar ware gezicht te laten tonen. Ondanks een uitgebreide en rigoureuze ombouw behield de Antigua alle kenmerken van een modern groot zeilschip. Behoedzaam, stijlvol en traditiebewust heeft zich de metamorfose van een vissersschip naar een elegante driemaster voltrokken. Net als haar mooie zusters, gaat de Antigua op avontuur over de zeeën. De Antigua heeft een even comfortabele uitstraling en biedt dezelfde uitstekende service als haar zusterschepen Artemis en Mare Frisium.
Technische gegevens
Lengte: 49,50 m
Breedte: 7,13 m
Capaciteit: 32 passagiers
Hutten: 16
Zodiacs: 2
Zeiloppervlak: 750 m2
Motor Cummins: 400 PS
Snelheid: 8 knopen
Boegschroef
Generator: 1 x 65 kVA, 1 x 35 kVA
Certificaat: 9336ZZDe hutten aan boord
2-persoons comforthut (met douche en toilet)
Aantal: 8
2-persoons standaardhut (met douche en toilet)
Aantal: 8 -
-
Vlucht Amsterdam - Oslo - Longyearbyen
Norge Reiser zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij kunnen de aansluitende vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen, wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe airlines hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen. -
Op de eerste dag van deze reis komt u aan in Longyearbyen, waar u 's avonds aan boord gaat van het schip Antigua. U krijgt een lichte maaltijd nadat de hutten zijn toegewezen. Eenmaal gesetteld koersen we op Fuglehuken, de eerste landingsplek van Willem Barentsz op Spitsbergen. Hij zou later noodgedwongen overwinteren op Nova Zembla.
Longyearbyen
De ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 km lang en uiteraard niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 m hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
We varen langs de prachtige kust met gletsjers en grillige bergtoppen, waaraan het eiland zijn naam dankt. Langs Prins Karls Forland en via de Kongsfjord bereiken we het noordwestelijke deel van Spitsbergen. Bij gunstige wind worden de zeilen gehesen, waar je onder leiding van de bemanning actief aan mee kunt doen. Bij weinig wind wordt er vooral op de motor gevaren.
Soms wordt er ook 's nachts doorgevaren, anders liggen we voor anker in de beschutting van een fjord. De Magdalenafjord bijvoorbeeld, die heeft prachtige gletsjers. Het strand biedt gelegenheid om aan wal te gaan voor een wandeling. Verder in het noorden stuiten we op Smeerenburg, het belangrijkste Nederlandse walvisstation uit de 17e eeuw. Resten van drie ovens zijn nog te vinden, de rest is in de loop van de tijd door kruiend ijs vernietigd. Iets verderop ligt een begraafplaats uit die periode. Smeerenburg geeft een beter inzicht in het leven van een 17e-eeuwse walvisjager dan welk geschiedenisboek ook je kan vertellen.
IJsberen, walrussen en walvissen zijn een permanent doelwit waarnaar we speuren. Maar ook landschappelijk gezien is Spitsbergen een feest. We hopen uiteindelijk de Liefdefjorden te bereiken, of dat lukt hangt af van het ijs. De wateren voor de Monaco gletsjer zijn een favoriete voerplek voor duizenden drieteenmeeuwen. We kunnen natuurlijk nooit een garantie geven, maar met een beetje geluk zien we ook walvissen. Er komen vooral dwergvinvissen en beluga’s voor, maar ook grijze vinvissen. IJsberen kunnen overal opduiken, we komen ze bijna altijd tegen.
Ny Ålesund is nog altijd ‘s werelds noordelijkste permanent bewoonde nederzetting. De beroemde poolreiziger Roald Amundsen vertrok een kleine negentig jaar geleden hiervandaan voor de eerste vlucht over de Noordpool met een zeppelin. Tegenwoordig is dit hét centrum van poolexpedities en wetenschappelijk onderzoek. Barentszburg is een oude Nederlandse nederzetting, in de twintiger jaren van de vorige eeuw aan de Russen verkocht. Een van de laatste beelden van Lenin prijkt er nog altijd op het dorpsplein.
De Antigua brengt ons diep de verschillende fjorden in, langs fascinerende gletsjeruiteinden en dwars door het afwisselende en wonderlijke arctische berglandschap.Smeerenburg, Amsterdamøya - Spitsbergen
De vlakke landtong aan de oostzijde van Amsterdamøya heet Smeerenburg. Van een afstand is het slechts een saaie zandvlakte waar niets te beleven is. Ooit was dit het centrum van de Nederlandse walvisvaart. Hier werden in de zomer walvissen verwerkt. Hier en daar zijn er nog schamele resten van traanovens, bewoning en graven te vinden. De woon- en werkomstandigheden op de landtong waren toen verre van ideaal. -
Deze prachtige reis zeilvakantie Spitsbergen is alweer ten einde. Aankomst in Longyearbyen vanwaar u weer terug zal vliegen naar Oslo. Van daaruit vliegt u weer naar Nederland.
Longyearbyen
De ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 km lang en uiteraard niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 m hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Vlucht Longyearbyen - Oslo - Amsterdam
Norge Reiser zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij kunnen de aansluitende vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen, wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe airlines hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen.
Prijzen
Periode | 20 - 28 mei 2021 |
2-persoons comforthut d/t | € 2.845 |
2-persoons standaard hut d/t | € 3.290 |
Inclusief & Exclusief
Inclusief:
✓ Scheepsreis volgens programma incl. volpension, koffie en thee✓ Alle lezingen, excursies aan wal en activiteiten per zodiac
✓ Transfers (indien u de aansluitende vluchten boekt)
✓ Uitgebreide reisbeschrijving die u voor vertrek ontvangt
Exclusief:
- Vluchten- Kosten voor een taxi (ongeveer NOK 120 per taxi) of bus (ongeveer NOK 75 per persoon) als u afwijkende vluchten boekt
- Arrangementen voor of na de reis
- Paspoort- en visumkosten
- Bagage-, annulerings- en persoonlijke verzekering
- Alle verdere uitgaven van persoonlijke aard, zoals extra bagagekosten, gebruik van wasfaciliteiten of telecommunicatie en uitgaven in de bar.